הצגה – אותלו של תיאטרון גשר כמחזה מודרני

פורסם בתאריך : 06/02/2016

לרשימת הפרסומים המלאה


אותלו של תיאטרון גשר כמחזה מודרני

(מאת: יהודית גרינברג)

 

"אותלו" הוא מחזה קלאסי של שקספיר שנכתב ב-1603. ההצגה הראשונה של "אותלו" הועלתה ב- 1604, בארמון וייטהול בלונדון.

כיצד הופכים מחזה קלאסי באנגלית שקספירית להצגה שתדבר אל הקהל ב- 2016? הצגה שאליה מגיעים לעיתים בג'ינס קרוע,ומצויידים בפלאפונים..

 

ההפקה החדשה של תיאטרון גשר בבימויה של לנה קריינדלין עושה את זה. – הדבר הכי מרשים שקורה על הבמה הוא התפאורה של מעצב התפאורה מיכאל קרמנקו.המחזה נפתח בתפאורה של במה חשופה עם גשרים ומדרגות, ובמהלך ההצגה יריעת בד גדולה, שמשתלשלת בחבלים מהתקרה משתלטת על כל הבמה והיא היא התפאורה – המשנה פנים, לספינת מפרשים בים סוער, לאוהלים במחנה צבאי, חדר מיטות – ובשילוב התאורה הייחודית של איגור קפוסטין, נותנת לנו תחושה של כאן ועכשיו. אכן התפאורה יוצרת חוויה מרהיבה ומעוררת התפעלות. יהפוקוס הוא על התפאורה ופחות על הטקסט השקספירי.

 

4543543

 

השפה השקספירית מתורגמת לעברית גבוהה (תרגום של דורי פרנס), אך שפה זו "נשברת" באמצעות התרגום המשלב לשון עברית בת זמננו. מילים וביטויים כמו "תהיה גבר!"," זין להטביע את עצמך, לא בא בחשבון", " קדושה אמא שלך!"," חמה אש", " באלוהים" ," אני אֶלמד, אשנן ואתכונן לבוחן-פתע" –שוברים את השפה הכבדה ומעגנים את המחזה במציאות של המאה ה-21. כמו כן עשו דיליט לכמה מונולוגים ונוספו לו כמה טקסטים חדשים (סונטה מספר 66 של שיקספיר וקטע מתהילים). התרגום מוקרן על המסך מעל הבמה ,דבר המסייע לקליטת הנאמר על הבמה…

 

השירים באיטלקית נוסח סאן רימו המושרים ע"י ביאנקה הזונה, מוסיפים להצגה נופח קאברטי בילתי שקספירי בעליל, הסאונד של מיכאל וייסברוד, בעיקר בסצנת הסערה, וההגברה, הגורמת אפילו לאלהים להיכנס לבמה, בנוסף לכוריאוגרפיה של יחזקאל לזרוב, – מסייעים לחוויה השיקספירית לעבוד על כל חושינו.

 

התלבושות שעיצבה סטפניה גראורוגקייטה עוצבו בכישרון רב, לצד אותלו הלבוש בגלימה ובחלוק שקספירי אנו פוגשים את דסדימונה בקפריסין בלבוש "מודרני" ואת יאגו בבגדי טריקו.

 

נושא ההצגה,הסיפור של אותלו, איש הצבא הוונציאני השחור שנשא לאישה את דסדמונה הלבנה, עוסק בגזענות ובקנאה, נושאים אקטואליים שכל אחד יכול להזדהות איתם. המסר העובר באמצעות העלילה השקספירית הוא מסר על זמני –הקינאה כמעוורת את עיני האדם, והופכת את האהבה העזה לשינאה ומשתלטת על האדם : "מקנאים בגלל קנאה. זאת מין מפלצת אשר מולידה את עצמה, נולדת מעצמה" .

 

נושא מרכזי נוסף הוא הזר –השונה ,במקרה של אותלו "השחור" ,שהחברה אינה רוצה לקבל אותו,ושהדימוי האישי רודף אותו :" אולי זה כי אני שחור" אומר אותלו….

 

השחקנים מיקי לאון בדמות אותלו , המגיע לשיא משחקו בתמונת הטירוף. סשה דמידוב בדמות יאגו, המפגין משחק מעולה המשולב בוירטואוזיות של תנועה וקול.בר שדה בדמות דסדמונה, ליליאן רות כאמיליה, אשתו של יאגו, רות רסיוק בתפקיד זונת הצמרת – עושים עבודה נהדרת וממקדים את תשומת לב הצופה במשחק.בעיקר סשה דמידוב שאת יאגו שלו קשה לשנוא (איך אפשר לשנוא את סשה דמידוב?)

 

המחזה אינו מסתיים במונולוגים השקספירים של דסדמונה ואותלו אלא בסונטה מס' 66 מפיו של יאגו, הפיוט השקספירי נשמע בפיו של דמידוב כפרוזה מחיי היומיום. שתי השורות האחרונות של הסוניטה ,המסיימת את ההצגה,שונו, :“מה תעשו בלעדי” ,והן אלה שמעגנות את הרלוונטיות של המחזה לכל הזמנים.

 

 

לניתוח הפסיכולוגי המודרני יש מקום חשוב בהצגה,התהליכים הפסיכולוגיים שאותלו עובר מרתקים, הוא מאבד את שפיותו,הופך לגבר אלים. אמיליה, מרכיבה משקפיים כהים כמעט כל ההצגה, ללמדנו שהיא אינה רואה דבר.(הכחשה),ודסדמונה האישה-ילדה (הבובה כאביזר המאפיין),הנכבשת בדמותו ההירואית של אותלו,הגבר מה'מאדים' ,שאינו מכיר את דמות האישה 'מנוגה'.

 

אכן אותלו של גשר היא הצגה שיוצאים מימנה ללא צורך לעבור במנהרת הזמן אל הודעת הווטסאפ : היה סבבה!

 

לחץ כאן לרכישת כרטיסים להצגה אותלו 

 

ניוזלטר

סקר קצר:

צוות מה עושים היום עובד במרץ לשיפור חווית השימוש במה עושים היום.

נשמח לשמוע את דעתכם.

1. גיל:  18-24 25-34 35-44 45+

2. תוכן אירועים מועדף (ניתן לבחור מספר קטגוריות):

 הופעות חיות הופעות סטנדאפ מסיבות בארים פעילויות עם ילדים פסטיבלים אחר

3. איזור בארץ (סביבה):

 תל אביב ירושלים חיפה באר שבע אילת

4. האם קיבלת מענה למה שחיפשת?

 כן לא

* הסקר הינו אנונימי לחלוטין