"איבנוב' " – צ'כוב במקום פרוזאק (הקאמרי)

פורסם בתאריך : 29/06/2016

לרשימת הפרסומים המלאה


 

"איבנוב' " – צ'כוב במקום פרוזאק (מאת יהודית גרינברג) 

 

תרגום: איתי טיראן

תפאורה: מיכאל קרמנקו

תאורה: אורי מורג

בימוי: ארתור קוגן

 

לתאריכי הופעות של ההצגה איבונוב ורכישת כרטיסים לחץ כאן


לרשימת ההצגות המלאה ישראל 2016 לחץ כאן

 

 

 

משתתפים: איתי טיראן , גדי יגיל, יואב לוי, הלנה ירלובה, אורי רביץ , עירית קפלן, אסנת בן יהודה, שמחה ברבירו, דנה מיינהרט, דודו ניב , תחיה דנון, גיל ויינברג, טל וייס.

 

 

"איבנוב", מחזה של צ'כוב ,הוצג מעל במות רוסיה ב-1887,כן לפני למעלה ממאה שנה.. ניקולאי איבנוב הוא בן אצולה, בעל אחוזה החי עם דודו הרוזן שבלסקי . חמש שנים קודם לכן הוא נשא לאישה את שרה, יהודייה ממשפחה בעלת אמצעים שהתנצרה עבורו, עכשיו, היא חולה ונוטה למות.מצבו הכלכלי של ניקולאי הוא בכי רע,הוא חייב כספים לזוזושקה הבנקאית העשירה,בביתה הוא פוגש את סשה ביתם הצעירה,המאוהבת בו, אך למחזה זה אין "הפי אנד" למרות שצכוב הגדיר אותו כקומדיה.

 

 

הבמאי ארתור קוגן ואיתי טיראן עיבדו את המחזה "איבנוב", המוצג ע"י התיאטרון הקאמרי. הצגה ארוכה(כשעתיים וחצי),המשולבת בצחוק,מוסיקה מודרנית,ריקוד ,והכל זורם …

 

גדי יגיל בתפקיד הרוזן משעשע ומצחיק, דודו ניב מגלם את לבדייב,העשיר, "הבובה" של אשתו ,שהאלכוהול מהווה עבורו מפלט מחייו חסרי המשמעות. הלנה ירלובה המשחקת את שרה ,היא בעלת נוכחות עוצמתית, עירית קפלן כזוזושקה העשירה והקמצנית חסרת הרגש ,מצחיקה את הקהל , יואב לוי הוא ,הערס" , אורי רביץ הוא "החנון", הצמד דודקין ובודקין (גיל וינברג וטל וייס), קוסיך המהמר הכפייתי (שמחה ברביו) והאלמנה מרפושה (אסנת בן יהודה) – יוצרים קשת נרחבת של טיפוסים חברתיים..

 

 

 

נקודת המגוז בהצגה היא המצב הנפשי הדיכאוני של ניקולאי. הדיכאון הוכתר כ"מגיפה של שנות האלפיים". הדיכאון מלווה בהפרעות רגשיות הבאות לידי ביטוי במצב רוח רע, אובדן הנאה, קהות חושית ורגשית, תחושות ממושכות של תסכול וחוסר תקווה. ניקולאי משחק ומדבר את הדיכאון,הבא לידי ביטוי במונוטוניות ובעייפות שבקולו,בחוסר הרגש שחש כלפי שרה אישתו החולה ,בבלבול –כל הסימפטומים המעידים על דיכאון.

 

הוא חש ניכור כלפי החברה החלולה והצבועה,הרואה דברים בצורה פשטנית,ואילו הוא רואה עצמו כאדם "מורכב". הדיכאון בו שרוי ניקולאי איבנוב גורם לו מצוקה נוראה, תחושה של בדידות ושל כאב בלתי נסבל. זהו דכאון כרוני, קיומי, על-זמני, המתבטא במלנכוליה מתמשכת ובמחשבות אובדניות,ניקולאי מנסה להציל את עצמו מעצמו,אך הוא שבוי בתוך חוסר היכולת להניע את עצמו,לאהוב,להצליח לפעול.

 

 

 

בראיון עם איתי טירן הוא אומר " במרוץ השליחים של ענקי הדרמה, הלפיד שלהם הועבר אליו (אל צ'כוב)בתורו. הוא ללא ספק אחד מגדולי המחזאים בהיסטוריה של התיאטרון… המבחן הראוי בעינינו היה להציב את המחזה מול ראי הזמן שבו אנו חיים ולהעניק לו עיבוד מודרני, שתקף גם לגבי הריאלייה המוצגת על הבמה, החל באספקטים הוויזואליים דרך קודים חברתיים של העולם המערבי, ועד לסוגיות פילוסופיות, פסיכולוגיות וחברתיות, שמעסיקות אותנו בימים אלה. ..להעמיד אותו במבחן של כל קלאסיקה ראויה, והוא – היכולת לתקשר עם קהל מעבר למגבלות הזמן והמקום.מחזה שעוסק במרקם החברתי של כל חברה מודרנית בעולם המערבי, כמו גם בקונפליקטים אישיים, בין-אישיים ומשפחתיים, שקיימים בחברה שלנו..".

 

 

איבנוב הוא המלט מודרני המתמודד בשאלה "להיות או לא להיות", פרוזאק או צ'יפרלקס לא יפתרו את הדיכאון שלו. אילו היה חי היום אולי היה יכול להתמודד עם הדיכאון שלו על ספת הפסיכולוג.

 

 

יש במחזה ביקורת על החברה המודרנית שלא מצליחה להכיל בתוכה את האינדיבידואל, את הזר, את האחר.זוהי חברה גזענית המכנה את שרה "יהודונת",חברה המתייחסת בחוסר כבוד לזר,המיוצג ע"י גברילה ,העובד הזר כהה העור(חמיס אלשייח). המלנכוליה של איבנוב פותחת צוהר לא רק למסתרי האופי שלו אלא גם לנפשה של החברה בה חי. ההצגה מעמידה מראה אל מול פני החברה.

 

 

 

הנשים במחזה הן רבגוניות: מרפושה ,ה"פרחה" העשירה,שרוצה להינשא לרוזן הזקן רק כדי לזכות בתואר "רוזנת". שרה ,האישה שוויתרה על משפחתה ועל עושרה למען האהבה, סשה הצעירה העשירה,המאמינה שאהבתה תרפא את איבנוב מדיכאונו, האישה הרואה את יעודה ב"ריפוי" ה גבר , זוזושקה העשירה,הקמצנית המסרסת,ההופכת את בעלה למריונטה על מנת ל"שמור" על רכושה,ומתייחסת למשרת הזר גברילה כאל "חפץ".,אבדוטיה הזקנה הצינית (תחייה דנון ) המכורה להימורים.

 

 

איתי טיראן, משחק בכישרון רב ובאמינות ראויה את הגיבור איבנוב,,הוא חלק מהקאסט ,ואפילו "מאפשר" לדמויות המצחיקות –הרוזן השרמנטי,זוזושקה ומרפושה- לגנוב לו לעיתים את ההצגה:

 

כאמור המחזה עובד למחזה מודרני:השפה עכשווית,הדמויות לובשות בגדים עכשוויים, הסלון מרוהט בריהוט מודרני ,האנשים מצטלמים לסלפי בנייד ומאזינים למוסיקת רוק ,שיחת סלון על האיחוד האירופי, ריקוד לצלילי "Hot Stuff" של דונה סאמר והקסדה שמחזיקה בידיה סשה -השילוב הזה בין החדש לישן הופכים את ההצגה "איבנוב" לבילתי תלויה בזמן.

 

 

אז מה היה לנו?מחזה קלאסי המעובד למחזה מודרני,שחקנים מעולים,מוסיקה,ריקודים- ודיכאון – כן יש מקום לכל אלה בהצגה. בסיום ההצגה אנו עומדים ומוחים כפיים,כשהשחקנים ,לאחר ההשתחוות ,משתוללים על הבמה בריקוד לצלילי מוסיקה מודרנית.

 

אז אם אתה בדיכאון ,אולי הפתרון הוא צ'כוב במקום פרוזאק.

 

 

 

 

 

לעדכונים נוספים כל שעליכם לעשות הוא לסמן "" like" בעמוד הפייסבוק שלנו וכך תהיו הראשונים להתעדכן בפרטים על ההופעות והאירועים החמים בישראל 2016.

ניוזלטר

סקר קצר:

צוות מה עושים היום עובד במרץ לשיפור חווית השימוש במה עושים היום.

נשמח לשמוע את דעתכם.

1. גיל:  18-24 25-34 35-44 45+

2. תוכן אירועים מועדף (ניתן לבחור מספר קטגוריות):

 הופעות חיות הופעות סטנדאפ מסיבות בארים פעילויות עם ילדים פסטיבלים אחר

3. איזור בארץ (סביבה):

 תל אביב ירושלים חיפה באר שבע אילת

4. האם קיבלת מענה למה שחיפשת?

 כן לא

* הסקר הינו אנונימי לחלוטין